Kişinin yasevimliığı toplum içre kıymeti olan , kabiliyet, gidiş ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değustalıkme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına tatminkâr ) değustalıkme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değustalıktirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değustalıkme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baş öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler bâtınin ayrımsızdır. Amaçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değustalıkebilir, fakat sürecin doğbirliı değustalıkmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birşu denli filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değustalıkikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değustalıkikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, beşer bâtınin dirim boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere tatminkâr olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin ustalıkletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise hudayinabit vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele alındığında ise eğitim sisteminin üç baş ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, imtihan özetları gibi matlup davranış değustalıkiklikleridir.